ALGEMENE VRAGEN & ZORGEN
Waarom is deze heraanleg nodig? Wat zijn de doelstellingen?
Deze heraanleg is noodzakelijk omwille van verschillende redenen. Ten eerste verkeert het wegdekmomenteel in slechte staat. Daarnaast wordt er een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd, wat nodig is voor een betere waterkwaliteit. Verder zetten we in op het verhogen van de verkeersveiligheid, met bijzondere aandacht voor kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers. Door het fietscomfort te verbeteren, willen we het gebruik van de fiets stimuleren en zo bijdragen aan een duurzamere mobiliteit.
Is er al een definitief plan?
Er is nog geen definitief plan gekozen. Momenteel zijn we input aan het verzamelen en zullen er verschillende scenario’s onderzocht worden. Dat gebeurt in overleg met bewoners, handelaars, de school en andere betrokkenen, als onderdeel van een breder participatietraject.
Wat als mijn woning schade oploopt als gevolg van de werken?
Dat wordt geregeld via de verzekering van de opdrachtgever en de aannemer, en dit steeds op basis van een plaatsbezoek door een expert.
MOBILITEIT & BEREIKBAARHEID (TIJDENS DE WERKEN)
Hoe blijft mijn woning/winkel bereikbaar tijdens de werken?
Dit is nog niet aan de orde. Voor de start van de werken wordt hierover een apart infomoment georganiseerd.
Hoe lang zullen de werken duren en is de planning realistisch?
Dit is nog niet aan de orde. Voor de start van de werken wordt hierover een apart infomoment georganiseerd.
Wordt er rekening gehouden met schoolgaande jeugd en spitsuren?
Dit is nog niet aan de orde. Voor de start van de werken wordt hierover een apart infomoment georganiseerd.
Zijn er voldoende parkeermogelijkheden voor bewoners en bezoekers?
Er werd een parkeeronderzoek uitgevoerd om de huidige parkeersituatie in kaart te brengen. De toekomstige parkeervisie en het bijhorende aanbod op het openbaar domein worden momenteel nog verder onderzocht.
MOBILITEIT & BEREIKBAARHEID (NA DE WERKEN)
Zal de doorstroming van het verkeer verbeteren of verslechteren?
De herinrichting is niet bedoeld om de doorstroming van gemotoriseerd verkeer te verbeteren. Er zal steeds een afweging gemaakt worden tussen doorstroming en verkeersveiligheid. Voor fietsers wordt het traject wél comfortabeler en vlotter. Door meer mensen aan te moedigen om de fiets te nemen, kan dit indirect ook een positief effect hebben op het gemotoriseerd verkeer.
Worden er snelheidsbeperkende maatregelen (verkeersremmers, snelheidsbeperking, trajectcontrole) genomen en zijn die effectief?
Dat maakt deel uit van het onderzoek, hierin zijn nog geen keuzes gemaakt.
Hoe zit het met de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers?
Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met de meest recente richtlijnen en aanbevelingen in functie van de veiligheid en het comfort van de actieve weggebruiker.
PARKEREN
Verdwijnen er parkeerplaatsen en worden er alternatieven voorzien?
Dat maakt deel uit van het onderzoek, hierin zijn nog geen keuzes gemaakt.
Komt er een nieuw parkeerbeleid na de heraanleg (bv. bewonerskaarten)?
Dat maakt deel uit van het onderzoek, hierin zijn nog geen keuzes gemaakt.
LEEFBAARHEID & OMGEVING
Worden er geluidsreducerende maatregelen getroffen?
Het wegdek wordt vernieuwd wat een positief effect heeft op het omgevingsgeluid.
Worden bestaande bomen behouden of vervangen? Komt er voldoende groen?
Bestaande bomen worden maximaal behouden waar mogelijk. Extra vergroening maakt deel uit van de projectdoelstellingen.
Hoe wordt hemelwater afgevoerd? Zijn er maatregelen tegen wateroverlast?
In het kader van de heraanleg van de riolering wordt het hemelwater maximaal afgekoppeld. Het ontwerp van het nieuwe rioleringsstelsel heeft uiteraard als doelstelling om wateroverlast in de toekomst tegen te gaan.
Moeten er op privaat terrein ook werken/afkoppelingen gebeuren?
Omdat er een gescheiden rioleringsstelsel wordt aangelegd, moeten ook de private percelen worden afgekoppeld — regenwater en afvalwater moeten dus gescheiden worden. Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaars. Meer uitleg hierover volgt tijdens de infovergadering bij de start van de werken.
PARTICIPATIE & COMMUNICATIE
Wordt de input van bewoners meegenomen in het definitieve plan?
Ja, de input van bewoners wordt meegenomen in het opmaken van het definitieve plan. Daarbij wordt telkens gekeken in hoeverre de voorstellen bijdragen aan het algemeen belang en passen binnen het geldende wettelijke kader.
Hoe blijf ik op de hoogte van de werken?
Via www.allemaalberingen.be/tessenderlosesteenweg blijf je op de hoogte van updates en nieuwe participatiemomenten.
Waar kan ik terecht voor vragen of klachten tijdens de werken?
Je kan terecht bij www.allemaalberingen.be/tessenderlosesteenweg, wegen@beringen.be of T 011 43 02 11.
KOSTEN & FINANCIERING
Wat is de totale kostprijs van het project en wie betaalt die?
De totale kostprijs is nog niet bekend, omdat we nog in de onderzoeksfase zitten. Stad Beringen kan wel rekenen op subsidies, onder andere voor de fietspaden, waarbij tot 90% wordt gefinancierd via het Fietsfonds.
Worden er innames van eigendommen gedaan?
Dat hangt af van keuzes die nog gemaakt moeten worden, zoals bijvoorbeeld het al dan niet aanleggen van vrij liggende fietspaden. Innames zijn een mogelijkheid, maar daarover is dus nog niets beslist.
Download hier de veelgestelde vragen