Vlaamse lokale besturen werken aan een burgergerichte digitale dienstverlening. Met het project “Gemeente zonder gemeentehuis” ondersteunt Vlaanderen steden en gemeenten die samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening en interne werking klantgerichter te maken. Tussen september 2021 en september 2022 dienden de lokale besturen via 7 oproepen subsidieaanvragen in. De goedgekeurde projecten worden uiterlijk eind 2025 afgerond.
“Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger” is een van de goedgekeurde projecten. Samen met twaalf andere gemeenten (en Aalter als penhouder) willen we bouwen aan een toegankelijke manier voor burgers om op de hoogte te blijven van het beleid en de beslissingen van hun lokale bestuur. Met de slimme raadpleegomgeving willen we beleid op een persoonlijke en verstaanbare manier tot bij de burger brengen, om zo de tevredenheid en het vertrouwen te vergroten.
In een eerste fase van het project polsen we naar jouw mening:
Wat wil jij weten over de beslissingen van je bestuur?
Hoe wil je daarover geïnformeerd worden?
Wat vind je van de communicatie over beslissingen?
Hoe kunnen we beslissingen duidelijker maken?