We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X

Verkeersveiligheid Boven-Stal

Geef jouw mening over de verkeesveiligheid in Boven-Stal

Klachten rond verkeersveiligheid

Vanaf 2020

Buurtvergadering in COR

29 november 2022

Overleg met ambassadeurs van de betrokken straten

april + augustus 2023

Goedkeuring proefopstelling door schepencollege

december 2023

Mail met scenario proefopstelling naar aanwezigen buurtvergadering

december 2023

Bevraging over proefopstelling

26 juni - 21 juli 2024

Analyse resultaten proefopstelling en metingen

september

Mogelijke aanpassingen van de verkeersmaatregelen na akkoord van het schepencollege

Afhankelijk van uitkomst bevraging en mogelijke aanpassingen

Scenario proefopstelling Boven-Stal

20-06-2024

Op 29 november organiseerde de stad een infovergadering over de verkeerssituatie van de Kampweg. Op de vergadering werd het duidelijk dat volledig Boven-Stal nood heeft aan maatregelen om het verkeer te vertragen en uit de woonwijken te houden. De dienst mobiliteit organiseerde daarom enkele brainstormsessies met afgevaardigde bewoners van de Kampweg, de Paardendijk en de Korspelheidestraat. Die afgevaardigden hebben de voorgestelde maatregelen besproken met de bewoners van hun straat.

Dat voorstel is voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen. Zij hebben de maatregelen bekeken en beslist om te starten met de uitvoering van fase 1 en 2 van het voorgestelde plan. 

Die 2 fases houden de volgende maatregelen in:

Fase 1:

De bestaande verkeersremmer in de bocht van de Kampweg wordt verwijderd. In de Kampweg en de Korspelheidestraat wordt een proefopstelling met eenrichtingsverkeer geplaatst. Een proefopstelling is tijdelijk en wordt na een periode van gewenning geëvalueerd. Daarna zal de stad een definitieve beslissing nemen. Op het kruispunt van de Heerbaan en de Kampweg zal een voorrangswijziging ingevoerd worden. De rijrichting Heerbaan – Kampweg (noordelijke zijde)krijgt dan voorrang. Het verkeer komende van de zuidelijke zijde van de Kampweg moet voorrang verlenen.

 

 

Fase 2:

In de Korspelheidestraat, de Kampweg en de Schaapsweg worden op de weg markeringen met “zone 50” aangebracht. In de Korspelheidestraat en de Kampweg zullen digitale borden met de boodschap ‘U rijdt te snel’ geplaatst worden.

 


 

De uitvoering van deze fases zal zo snel mogelijk opgestart worden.

De maatregelen zullen na een periode van gewenning geëvalueerd worden. Na die evaluatie zal het College van Burgemeester en Schepenen bekijken of het eenrichtingsverkeer definitief blijft en of er bijkomende maatregelen nodig zijn.

Bewoners van Kampweg in Stal zijn snelheidsduivels beu: “Dit is geen snelweg”

29-11-2022
De bewoners van de Kampweg in Beringen vragen de stad al jaren om hardrijders uit hun straat te weren. Het gaat om het gedeelte van de Kampweg van aan de kruising met de Heerbaan tot aan de kruising met de Nieuwendijk. Tijdens een debatavond zocht de stad dinsdag samen met de bewoners naar mogelijke oplossingen.  

De Kampweg in Stal is een echte sluipweg geworden: “Elke dag passeren hier gemiddeld 2.000 auto’s”, zegt bewoner Wilfried Slowack, die als spreekbuis voor de hele buurt optreedt. “Die auto’s rijden ook te snel - je mag er maximaal 50 km/u - en daarom worden er vaak verkeersborden stuk gereden. Uit metingen van de stad blijkt dat de gemiddelde snelheid in de straat rond 75 km/u ligt. Als bewoners hebben we daar stilaan genoeg van.”

900 dagen

Automobilisten die van restaurant Landerhuys zuidwaarts rijden, kiezen massaal voor de Kampweg omdat die 400 meter korter is dan de Heerbaan die ernaast ligt. In tegenstelling tot de Heerbaan is de Kampweg totaal niet ingericht voor druk verkeer: er zijn geen fietspaden of voetpaden. “Op onze straat liggen ook een aantal versmallingen”, legt Benny Vrijsen uit. “Die zorgen ervoor dat bestuurders alleen maar sneller gaan rijden om hun tegenligger voor te zijn. Ik woon hier al 40 jaar, maar de drukte is de voorbije jaren enorm toegenomen.”

De bewoners kaartten het probleem al in 2019 bij het Beringse stadsbestuur aan. “De stad laat ons al meer dan 900 dagen in de kou staan. Het heeft twee jaar geduurd voordat onze vraag eindelijk op de gemeenteraad kwam”, zeggen de bewoners. “Het interesseert ons niet hoe, maar we willen een verkeersveilige buurt. We wonen niet op een autosnelweg”, aldus buurtbewoners Luc Vandenaerden en Peter Op ’t Eynde.

Suggesties

Dinsdagavond kwam de stad dan toch met enkele voorstellen op de proppen tijdens een overleg, niet alleen voor inwoners van de Kampstraat, maar ook van de omliggende straten. Er waren 120 aanwezigen. Voorstellen waren een knip in de Kampweg ter hoogte van de Paardendijk of een knip ter hoogte van de Heerbaan. In beide gevallen zouden er dan paaltjes komen te staan waardoor alleen fietsers en voetgangers nog kunnen passeren. Daarbij zouden dan nog bijkomende maatregelen getroffen worden in de omliggende straten. “Het is niet de bedoeling dat we het probleem verschuiven naar andere straten”, aldus schepen Jean Vanhees. Ook snelheidsremmers op de Kampweg, Mathias Geysenstraat en de Korspelheidestraat werden aangehaald als mogelijke oplossing. De aanwezigen gooiden zelf ook suggesties op tafel, vaak gevolgd door applaus van de andere buren. Zo werd er onder meer gesproken over trajectcontroles of fietsstraten. De stad beloofde alle bezwaren en suggesties nu eerst te onderzoeken.

  Snelheid minderen

Schepen Vanhees merkte vooral veel bezorgdheid over de te hoge snelheid in de Kampweg en aanliggende straten en over het sluipverkeer. “De Kampweg is altijd een verbindingsweg geweest met Leopoldsburg. Er hangen dan wel richtingaanwijzers om via de Heerbaan naar Koersel te rijden, maar dat doen mensen niet”, aldus de schepen. “We zijn van plan om binnen vrij korte termijn een aantal maatregelen te nemen om de snelheid naar beneden te krijgen. En we zullen de bewoners op de hoogte houden.”

 

 

artikel uit HBVL ddor Eva Flipkens en Zahra Boufker

Bewoners van Kampweg in Stal zijn snelheidsduivels beu (Beringen) | Het Belang van Limburg (hbvl.be)

 
Meer nieuws & activiteiten

Verkeersveiligheid Boven-Stal

De stad wil graag de mening van de inwoners van Boven-Stal over de huidige proefopstelling om de snelheid en de drukte in de woonwijken te beperken.